For beboere

 

Velkommen inn i din nye bolig!
Boligreglementet kan du lese her

Innlogging for å melde feil i boligen og til «min side». Her kan du også betale faktura, søke bytte og signere leieavtaler.

Nå er det enda enklere å administrere leieforholdet ditt – last ned vår nye SINN Bolig App:

    

Finner du ikke svar på alt du lurer på?
Se gjennom de andre sidene eller kontakt oss.

Internett og TV
INTERNETT

Studentsamskipnaden tilbyr gratis tilknytning til internett i boligene på Hamar.
Det er trådløse nett i Heidmannnsgate 32 og i Torggata 13.
I Fredrik Monsens gate 21/23, Grønnegata 70/72 og Seminargata 14 er det foreløpig kun kablede nett.

Er det noe som ikke fungerer, meld feil her:
Vi krever at det installeres antiviruspogramvare!

Internett-forbindelsen leveres av Høgskolen i Innlandet, som ikke er kommersielle leverandører (ISP), og vi tar forbehold om at det kan være problemer med åpningstid, båndbredde mv. Slike driftsproblemer danner ikke grunnlag for krav om redusert husleie.

Les retningslinjene for INNs datanettverk her

TV

De som har eget TV-apparat må selv betale tv-lisens. I følge Lov om Kringkasting skal alle som har en fjernsynsmottaker (TV, Video m/tuner, satelittmottaker o.l.) betale kringkastingsavgift. Innbetalingsgiro blir tilsendt fra NRK to ganger i året. Se nærmere detaljer på NRK sine nettsider.

I Fredrik Monsens gate, Grønnegata 70/72 og Seminargata er det tilgang til kabel-TV. Kanalpakker kan kjøpes, se Canal Digital for mer informasjon.

I Heidmanns gate 32  er det tilgang til Snap-TV. Her er det også mulighet for å kjøpe kanalpakker.

I Torggata 13 er det digitale signaler fra Canal Digital

Alternativt finnes det ulike tv-tilbud som er tilgjengelige via app eller internett.

Brann 

Det avholdes brannøvelser ved våre studentboliger en gang per år. Hold deg alltid orientert om rømningsveier og plassering, samt bruk av slukkeutstyr. Rømningsveier skal ikke blokkeres. Ta ansvar for egen og andres sikkerhet!
Det er ikke tillat å fjerne, demontere eller dekke til brannmeldere. Dette detekteres i brannsentral og medfører gebyr.

Feilmelding bolig

Oppdager du skader/mangler på din bolig ved innflytting, eller skader som oppstår i løpet av leieperioden, må dette meldes så snart som mulig. MELD FEIL HER

Dersom det oppstår noe som må repareres snarest i din bolig utenom våre ordinære åpningstider, kontakt SECURITAS på tlf. 22 88 14 97.

 

Husleiebetaling 

Husleie og eventuelle gebyrer faktureres månedlig med forfallsdato den 15. i aktuell måned til din side. Du blir varslet pr e-post eller SMS når det er fakturert.

De som ikke benytter eFaktura, må logge seg inn på sin side for å få tilgang til fakturaene.
eFaktura settes opp i nettbanken din etter at du har betalt første husleiefaktura, med kundenummeret ditt hos Studentsamskipnaden i Innlandet som eFaktura-referanse. Følg veiledningen fra nettbanken din.

Mistet nøkler

Har du mistet nøklene dine kan du kontakte SINN Bolig for ny nøkkel på dagtid mellom kl. 08.00 og 15.00.
Utenom denne tiden, må du kontakte SECURITAS på telefon 22 88 14 97. Oppgi adressen for bosted og boligen.
For hjelp til innlåsing på kveld, natt og helg må du betale innlåsingsgebyr  på kr. 850,- som faktureres i etterkant.

Renhold og miljø

Vi ber alle våre beboere om å holde det rent i boligene. Vi anbefaler derfor å vaske regelmessig, både av hensyn til din egen, og andres helse, men også for å minske arbeidet ved utflytting.

Skadedyr
Fra tid til annen kan det skje at diverse insekter eller skadedyr kommer seg inn i studentboligene. For å unngå dette bør du holde hybelen og kjøkken rent. Sukker, mel og andre matvarer bør oppbevares i lukkede bokser. Sorter søppel og ta det ut regelmessig. Skift av sengetøy og støvsuging av seng bør gjøres minimum hver 2. uke. Dersom du oppdager skadedyr må du umiddelbart gi beskjed gjennom elektronisk feilmeldingstjeneste på din side på boligtorget.
Røyking
Alle våre studentboliger røykfrie.  Det er ikke tillatt å røyke hverken i fellesrom eller i egen bolig. Dersom dette likevel skjer og vi må foreta ekstra renovering etter utflytting på grunn av røyking, vil beboer måtte betale for dette.  Brudd på reglene kan også medføre oppsigelse fra leieforholdet.

Tenk grønt
Studentsamskipnaden i Innlandet er sertifisert som Miljøfyrtårn og arbeider kontinuerlig for et bedre miljø.
I løpet av et år bruker studentboligene flere millioner på strøm, vann og renovasjon. Ved å slå av lys når du går ut av et rom, ikke bruke mer vann enn du trenger, og å sortere søppel nøye, kan du bidra til å minske miljøbelastning og driftskostnader. Dersom du er i tvil om hvor noe skal sorteres, besøk Sortere.no.

Kildesortering:

  • Papp, papir, drikkekartong: Rent og tørt papir og papp. Drikkekartonger skylles, 6 stk brettes og legges i 1 kartong.
  • Matavfall: Matrester, servietter og tørkepapir, teposer, kaffefilter, etc.
  • Glass og metall: Glass- og metallemballasje som pastasaus, hermetikkbokser, etc.
  • Restavfall: Alt som ikke kan kildesorteres.
  • Plastemballasje: Ren plastemballasje samles i plastpose inne og kastes i rett søppelkontainer utenfor studentboligene. NB! Ikke sett igjen søppel på utsiden av kontainer, tiltrekker seg skadedyr og fugler. Er det fullt i kontaineren, legg inn en feilmelding på din side og vent med å kaste søppel.
  • Elektrisk avfall leveres Power eller Elkjøp som har mottak for dette.
  • Annet spesialavfall må leveres på gjenvinningsstasjoner.

Vasketips
Vi ber alle våre beboere om å holde det rent i boligene. Vi anbefaler derfor å vaske regelmessig, både av hensyn til din egen, og andres helse, men også for å minske arbeidet ved utflytting.
Her har du en oversikt over hva som bør vaskes i boligen din, og hvor ofte. Oversikten kan fungere som utgangspunkt for en vaskeliste i kollektivet ditt, eller som gode tips til hva som bør vaskes når i boligen din.

Bør rengjøres daglig / etter bruk

  • Benkeplater og vegg ved benkeplater
  • Komfyrtopp
  • Bord og stoler tørkes av
  • Kraner og oppvaskkummer
  • Alt avfall fjernes

Bør rengjøres ukentlig

  • Komfyr innvendig, inkludert stekeplater og rist
  • Flekker og matrester i kjøleskapet
  • Gulv i alle rom
  • Bord og stoler rengjøres
  • Servanter og kraner
  • Toalett, både inn- og utvendig

Bør rengjøres hver 14. dag

  • Dører og dørkarmer
  • Front på kjøkkenskap og skuffer
  • Undersiden av alle overskap på kjøkkenet
  • Kjøkkenvifte over komfyr, inkludert vask av filter
  • Tørke støv av alle lysarmatur
  • Dører, vegger og gulv i dusjkabinett / Vegger og gulv i dusjområdet

Bør rengjøres månedlig

  • Sluk på bad
  • Vinduer og vinduskarmer, innvendig og utvendig
  • Trekk frem komfyr og vask på baksiden
  • Gulvlister
  • Tørk av gardinstang/-skinne
  • Vask ventiler
  • Lysbrytere og stikkontakter
  • Panelovner, både foran og bak
  • Brannslukkingsapparat

Bør rengjøres før hver sommer- og juleferie

  • Avrime fryser
  • Vaske kjøleskap grundig, innvendig og utvendig (foran og bak)
  • Tøm og vask kjøkkenskap, skuffer og hyller, innvendig og utvendig
  • Tak og vegger i alle rom

Ta kontakt med oss hvis du er usikker på hvordan du skal rengjøre noe av dette.

Alle punktene over sjekkes grundig ved utflytting.

Bruk av rengjøringsmidler
Det sies at 80 % av renholdsjobben er å bruke riktig rengjøringsmiddel. Derfor har vi laget en liten liste over steder man gjerne vasker og hvilke rengjøringsmidler som egner seg for bruk på hvert sted.

Sanitære midler for rengjøring av bad og toalett

  • Servant, toalett, dusjkabinett og dusjvegger: Mr. Muscle eller Jif baderom
    Ikke benytt vaskemiddel for glass på dusjvegger og glassdører til dusj.
  • Vanskelige flekker: Jif skurekrem
  • Sluk og innvendig toalett: Klorin desinfisering / WC-rens

Rengjøringsmidler til kjøkken

  • Inventar som møbler, gulv mm.: Ajax, Pep, Handy allrengjøringsmidler
  • Komfyr, kjøkkenvifte og viftefilter, innvendig og utvendig: Jif Grill og ovnsrens. Viftefilter og filterkassett for vifte kan vaskes i oppvaskmaskin
  • Vanskelige flekker og oppvaskkummer: Jif skurekrem
  • Vinduer og speil: Jif glass

Kjøleskapet

  • Gjør rent en gang i uka
  • Ta ut matvarene og sjekk holdbarheten
  • Bruk tørkepapir for å fjerne synlig søl som melk og kjøttsaft
  • Vask kjøleskapet med vann og såpe (Zalo)
  • Tørk til slutt over hyllene med klut fuktet i kaldt vann. Såperester fra vaskingen kan inneholde bakterier

Oppvask

  • Oppvaskmaskin: Sun oppvaskmaskintabletter eller oppvaskmaskinpulver, og Sun glansemiddel. Husk å tømme sil for matrester. Ikke bruk Zalo, Sunlight eller annet vaskemiddel beregnet på manuell oppvask i oppvaskmaskinen.
  • Rens av oppvaskmaskin og avløp: Sun oppvaskmaskinrens. Følg bruksanvisningen på pakken. Oppvaskmaskinen bør renses en gang i måneden.
  • Manuell oppvask: Zalo eller Sunlight oppvaskmiddel

Gulvvask

  • Støvsug / tørrmopp først
  • Vask gulvene med Ajax, Pep, Handy allrengjøringsmidler
  • Ikke bruk for mye vann eller vaskemiddel, gulvet blir skjoldete eller klissete
Vaskeri
I Torggt.13 er det manuelt vaskeri. Du finner detaljert informasjon i vaskeriet som ligger plassert i kjelleretasjen i bygget.

De øvrige bostedene i Hamar har elektroniske systemer for reservasjon og betaling. 

Klikk på adressen  ved ditt bosted, og du blir linket til innloggingen for vaskeriet hvor du kan reservere vasketid og fylle opp vaskekontoen:

                            

Grønnegata 70/72

Seminargata 14

Heidmannsgate 32

Fredrik Monsens gate 21

Fredrik Monsens gate 23

Vaskemaskiner og tørketromler for disse stedene betjenes med vaskeribrikker, og krever forhåndsbetaling før du kan benytte tjenesten. Brikken får du sammen med brukernavn og passord ved å henvende deg til vår ekspedisjon i Grønnegata 70.

Man kan velge å motta en SMS når vasken din er ferdig. Denne tjenesten er gratis.

Husk å levere tilbake vaskeribrikken ved utflytting. Mister du brikken, må du selv tilbakeføre restsaldoen til bankkontoen din. Du kjøper ny brikke i ekspedisjonen i Grønnegata 70.

Priser

  • Bruk av vaskemaskin – kroner 20 per vask
  • Bruk av tørketrommel – kroner 20 per tørk

Dette bør du huske på

  • Å fjerne bh-spiler og løse gjenstander fra lommer osv.
  • Å sjekke at temperaturen er riktig i forhold til vaskeanvisningen
  • Å hente tøyet etter endt vask, ingen andre tar vare på det
  • Å renske lofilteret på tørketrommel etter bruk

 

Vaskemaskinene kan, dersom ikke annet bestemmes, kun brukes mellom kl. 07.00 – 23.00

 

Kontaktpersoner ved studentboligene i Hamar

SINN har boligkontakter i hver studentby, som selv er studenter og bor i studentboliger (se info nederst på siden).

Kontakt-informasjon for boligkontakt i Hamar:

E-post:  hbjorgemoen@gmail.com
Treffes: tirsdager  17.00 – 18.00 i perioden 15.08.-30.06.
Tlf.         465 43 468

 

Boligkontakter ved studentboligene er studenter som selv bor i studentboliger. De er ansatt av SINN for å være bindeledd mellom beboerne og SINN. Deres oppgaver er bl.a. å videreformidle spørsmål og informasjon begge veier, samt å bidra til trivsel og gode bomiljøer ved studentboligene.