For deg som bor hos oss på Blæstad
Her finner du nyttig info om ditt leieforhold og din bolig.
Våre studentboliger
Finn nyttig info om ditt bosted
Aktivitetskalender
Dette skjer på ditt studiested
Kontakt oss
Kontakt våre boligkonsulenter
Dersom du deler kjøkken/stue og/eller bad er det greit å sjekke om det er greit for naboene dine dersom du skal ha overnattingsgjester.
Overnattingsgjester i boliger beregnet for en person er tillatt opptil 2 netter sammenhengende og ikke mer enn 10 dager per semester. Du som leietaker må selv være tilstede under besøket.
Besøk på dagtid er det ikke noen begrensning for, men om du deler fellesareal (kjøkken, stue, bad) må du ta hensyn til de du bor med og ha besøk inne på hybelen din.
Husleie og evt. vaskeri, gebyrer osv. faktureres månedlig med forfallsdato den 15. i aktuell måned (dvs. husleie fra den første til den siste datoen i måneden).
Vi sender ikke ut vanlige papirfakturaer, men du finner fakturaen på Min side. Normalt får du varsling når ny faktura er lagt ut.
Dersom du ikke benytter eFaktura som er den enkleste måten å betale faktura på, må du logge deg inn på Min side for å få tilgang til fakturaen din og betale denne direkte i nettbanken din.
Hvordan kan du inngå eFaktura?
Du gir generell aksept i nettbanken din for å motta eFaktura «Ja takk til alle» / automatisk avtale for å kunne motta faktura som eFaktura.
Etter du har gjort dette vil du få neste faktura fra oss som eFaktura rett i din nettbank og trenger bare bekrefte betaling der.
Vipps
Får du faktura som eFaktura kan du velge å motta disse i Vipps-appen din og betale fakturene dine der.
Purring og inkasso
Betales ikke fakturaen ved forfall, overføres den til vår samarbeidspartner Visma Financial Solutions AS for purring og betalingsoppfølging.
Brannsikkerhet er høyest på vår liste over bomiljøtiltak i studentboligene våre.
Det gås brannrunder til faste tider, vi har brannøvelser på høsten etter innflytting og årlig kontroll av brannalarmanlegget med sjekk av alle røykdetektorer og brannslokkere i boligene/gangene.
Når du allerede bor i en bolig hos oss kan du søke om å bytte.
Dette gjøres på Min side under Min bolig og Flere valg. Bruk gjerne kommentarfeltet for ytterligere informasjon eller flere boligvalg.
Det tilkommer et byttegebyr på 600,- ved internbytte av bolig.
I august, under studiestart, er det dessverre ikke mulig å bytte bolig, men legg gjerne inn en søknad.
Har du oppdaget feil eller mangler i din bolig? Da er det viktig at du logger inn på Min side eller i SINN Bolig appen og oppretter en feilmelding.
Du finner dette i menyen øverst på venstre side på Min side.
Legg inn en beskrivelse av hva det gjelder og gjerne et bilde av gjenstanden/skaden.
Du kan fremleie boligen din til en annen student dersom du skal på utveksling eller i praksis i forbindelse med studiene. Kontakt oss for fremleiesøknad.
Du finner selv aktuell student og skriver kontrakt med denne. Du er fortsatt leietaker og ansvarlig for leieavtalen din ovenfor SINN .
Har du andre spørsmål om fremleie må du gjerne kontakte oss.
Det er kablet og wifi (eduroam) internettilgang i studentboligene på Blæstad.
På veggen er det en bildeopphengslist, og det er kun denne du kan henge lette ting fra (bilder o.l.). Et tips er å bruke sene/tråd.
NB! Det tillates ikke å bruke tape, stifter, spiker på malte plater, fliser eller panel.
Du kan ikke henge opp hyller, lamper, skjermer eller annet på veggene.
Vinduer:
Gardiner må henges fra gardinoppheng som allerede finnes, du kan ikke montere annet eller rullegardin.
Ønsker du å skjerme mot innsyn, kan du sette vindusfolie på vindusrutene – merk at vindusfolien må være av en type som lett lar seg fjerne ved utflytting.
Hull i vegger/tak/dører må erstattes ved utflytting.
Innenfor SINNs åpningstid:
Har du mistet nøklene dine kan du kontakte SINN Bolig for ny nøkkel på dagtid mellom kl. 08.00 og 15.00.
Utenom SINNs åpningstid:
For hjelp til innlåsing på kveld, natt og helg må du betale et innlåsingsgebyr. Ved tap av nøkkel/nøkkelkort tilkommer gebyr for dette. Se prisliste på siste siden til Bilag 1.
(Det er ikke gebyr for innlåsing om det viser seg å være feil med lås eller nøkkel som er årsaken)
Kontakt SECURITAS på telefon 22 88 14 97. Oppgi adressen for bosted og boligen.
NB! Evenstad har ikke avtale med Securitas for innlåsing, ta kontakt med HINN på dagtid (SINN står kun for utleien av hybelen på Evenstad på høgskolens vegne, byggene og leieforholdene driftes av høgskolen selv).
Det er to måneders oppsigelse regnet fra siste dag i måneden oppsigelsen skjer.
Eksempel: Ved oppsigelse 18. april vil leieavtalen avsluttes 30. juni.
Si opp boligen på Min side eller via e-post.
Sjekk at du har betalt alle husleier. Dette gjør du på Min side.
Du må betale ut oppsigelsesperioden, selv om du skulle flytte ut før.
Husk adresseforandring til posten/folkeregisteret!
NB! Leieavtaler med leieperiode på 6 måneder eller kortere er uoppsigelige.
Noen bosteder har parkeringsplasser for leietakerne som bor der.
Finn ditt bosted og hva som gjelder ang. parkering der
Du er selv ansvarlig for renhold av egen bolig.
Felleskjøkken
For at det skal være hyggelig å bo i studentboligene må alle beboere bidra til dette. Rydd/vask opp etter deg på felleskjøkken/bad og tøm søppel.
På felleskjøkken setter SINN opp vaskelister som følges opp med kontroller – sørg uansett for at det er rent og ryddig rundt deg for et godt bomiljø! Rydd opp etter deg hver gang du har brukt kjøkkenet. Se mer informasjon opphengt på kjøkkenet. Avtal gjerne med de du deler kjøkken/bad med hvordan dere vil ha det.
Last ned SINN Bolig appen – enda enklere å bo hos SINN
Alt på ett sted:
– Administrer leieforholdet ditt
– Feil/mangler i boligen kan du enkelt melde ifra om i appen.
– Du kan se husleiefakturaen din.
– Push-varsel om vi har viktige beskjeder til deg.
– Snarvei til alle tjenestene du trenger som beboer hos SINN.
– Mobilnøkkel til Fr. Monsens gate og Olympiaparken
Vi har ulike løsninger for kildesortering og resirkulering på byggene våre.
Du finner mer informasjon om hva som gjelder for ditt bosted her.
Hvordan sortere? Se etter sorteringsmerket på emballasjen, eller sjekk https://sortere.no/
Det er ikke tillatt å sette igjen søppel utenfor søppelkontainere eller i ganger/trapper.
Dersom du har spørsmål om søppelhåndtering og tømming, må du sende en henvendelse til vaktmester via Min side.
Tøm søppel regelmessig! Kildesortering er et godt og enkelt miljøtiltak som alle kan gjøre.
Strøm, varmtvann og oppvarming er inkludert i husleien.
I en studentbolig bor mange tett sammen på små arealer. Dette kan føre til mer støy og lyder enn du ville opplevd i andre typer boliger. Derfor er det viktig at man viser hensyn overfor sine naboer. Samtidig må du også tåle et høyere støynivå i studentboliger enn i andre typer boliger, nettopp fordi man bor så tett sammen.
Leietakerne plikter å respektere hverandres natte- og arbeidsro. Etter kl. 23.00 på hverdager og kl. 24.00 på dager før helligdager og i helg skal det være ro i boligen, samt på eiendommen for øvrig. Oppførsel som er til sjenanse for andre leietakere er uansett tidspunkt ikke tillatt. Du er også ansvarlig for de som besøker deg.
Her er noen tips til hva du kan gjøre dersom du opplever støy:
– Snakk med naboen din og prøv å finne en løsning sammen. Dette vil ofte være den beste løsningen da det fremmer et godt bomiljø for alle parter.
– Send en klage til oss til post@sinn.no der du beskriver hendelsen og involverte parter.
Vi har vaktmestere tilknyttet alle våre studentboliger, noe som gjør det ekstra trygt og forutsigbart å bo hos oss.
Du melder inn beskjeder/feil/mangler til vaktmesteren via Min Side eller SINN Bolig appen.
Du trenger bare en app for å vaske klær på fellesvaskeriene – Appwash fra Miele.
Boligkontoret og våre boligkonsulenter:
post@sinn.no eller 4145 49 00
Feilmeldinger bolig:
Min side